09.12.2022
Home » Blog » Cum a schimbat pandemia afacerile și ce trebuie sa faci

Cum a schimbat pandemia afacerile și ce trebuie sa faci

Pandemia a schimbat mediul de afaceri, cine nu s-a adaptat la afacerile online a inchis magazinele clasice.

Afacerile clasice, că să reziste, sunt nevoite să facă un pas în online, marfa sau serviciile trebuie să ajungă în această lume virtuală. Lockdownul și restricțiile dure pentru reducerea efectelor covid în multe țări au blocat activitatea fizică a firmelor, angajați trimiși acasă, sistarea activității firmei. Și fiecare firmă are lunar angajamente de plata. Aceasta reducere a consmului a dus la falimentul multor firme cu tradiție în business de zeci de ani, au rezistat cele care au reușit să se adapteze la noua ordine mondială. Afacerile  în online. Așadar, dacă ai o afacere offline și doreșți să o extinzi în online trebuie să știi de la început care sunt avantajele și dezavantajele comerțului electronic, pentru a ști cum să te pregătești. Comerțul electronic devine un motor de bază pentru noua economie, pentru aceasta era a  dispozitivelor inteligente, smartphone, laptop sau tabletă.

Pandemia a schimbat mediul de afaceri, l-a globalizat prin intermediul internetului.

La nivelul anului 2020 peste 78% dintre familiile de români aveau acces la internet, conform Institutului Național de Statistică. Iar oamenii îl folosesc în diferite moduri, pentru a se informa, pentru a socializa sau chiar pentru a-și face cumpărăturile online. Aproximativ jumătate dintre românii care au acces la internet au cumpărat cel puțin odată un produs de pe internet, conform unor studii.

  • Care sunt avantajele și dezavantajele comerțului electronic

Comerțul electronic are avantaje și dezavantaje atât pentru comercianți cât și pentru cumpărători. Avantajele comerțului electronic pentru antreprenori. În primul rând, eliminarea limitelor geografice pentru vânzare. Desigur, asta implică câteva aspecte, pentru a adapta produsele și site-ul la nivel internațional vă trebui să traduci textele, să găseșți furnizori de servicii de curierat și să-ți găsești partenerii potriviți pentru promovare. Însă, acest lucru necesită resurse mai mici decât în cazul extinderii unei afaceri fizice la acest nivel.

  • Publicitatea online e mai ieftină și mai bine direcționată către clientul tău

Un alt avantaj al comerțului electronic este faptul că publicitatea online oferă modalități mult mai avansate de a te adresa cu reclamele publicului tău țintă. Presupune o măsurare mai exactă a bugetelor și rezultatelor din marketing.

  • Te costă mai puțin online decât să amenajezi fizic un magazin în altă țară

Prezentarea produselor online te poate scuti de cheltuieli foarte mari cu spațiul închiriat pentru depozitarea și vânzarea produselor. De asemenea, într-o afacere online poți administra mai ușor stocurile, poți realiza vânzarea automatizat, eficientizând astfel și costurile cu resursa umană. Un magazin online te poate ajuta să automatizezi foarte mult afacerea și să reduci costurile de distribuție și promovare a produselor către audiența ta. În plus, poți elimina erorile prin automatizarea proceselor de preluare și administrare comenzi și a proceselor de plată online.

  • Magazinul tău funcționează 24/7

Un magazin online poate funcționa 24 / 7 spre deosebire de un magazin fizic care ar presupune o multitudine de costuri suplimentare pentru a angaja oameni în schimburi și pentru a rula pe un program non-stop.

  • Avantajele comerțului electronic pentru cumpărători

Oamenii beneficiază de ușurința de a cumpăra online, printr-un simlu click pe telefon, tableta sau laptop. Pot comanda produse din confortul propriei locuințe, cu doar câteva click-uri și mai puțin de 10 minute petrecute în fața laptopului. Față de modelul standard de comerț în care e necesară deplasarea la magazin, acest proces de comandă online ușurează extrem de mult munca din partea cumpărătorului.

  • Găsești orice produs de care ai nevoie printrun simplu click

Orice persoană care își dorește un anumit produs și vrea să cerceteze piața poate avea la dispoziție zeci sau sute de oferte pentru acel produs,cu un simplu click. În plus, găsești și  informațiile despre produse și experiența altor oameni cu acel produs. Asta face că produsele să fie mult mai accesibile și informațiile la fel, indiferent de zona în care se află cumpărătorul. Un magazin online poate expune practic mii de produse în gama completă de oferte, aceste produse neocupând un spațiu fizic de depozitare, putând fi comandate în stoc odată cu procesarea comenzii clientului. Astfel, cumpărătorul poate avea acces la o gamă mult mai diversificată de produse din care să aleagă ce își dorește, față de oferta limitată pe care o are în cazul unui magazin fizic.

  • Dezavantajele comerțului electronic

Desigur că acolo unde există avantaje există și dezavantaje. Comerțul electronic ne aduce în față și o serie de limitări. Iar acestea sunt și ele aplicabile ambelor părți implicate în schimbul de valoare. Sunt dezavantaje ale comerțului electronic atât  pentru comerciant cât și pentru cumpărător. Dezavantajele comerțului electronic pentru comerciant, în primul rand credibilitate scăzută din cauza lipsei experiențelor directe cu produsul. Comerțul electronic știrbește mult din credibilitatea comerciantului, deoarece în cazul unei comenzi online lipsește experiența directă cu produsul, iar cumpărătorii par să fie sceptici cu privire la ceea ce o să primească și calitatea produsului comandat.

  • Dezavantaje din ceea ce privește relația cu clienții

În mediul online este mai greu să menții o relație cu clienții, deoarece apropierea față de aceștia nu există și clienții comandă produsele din fața unui ecran. Experiența directă cu agentul de vânzări sau cu lucrătorul comercial ar fi contribuit la crearea unei relații, însă în lipsa acestei experiențe, este mai greu să păstrezi controlul asupra relației cu clientul.

  • Dezavantajele comerțului electronic pentru cumpărător

Cât despre dezavantajele comerțului electronic pentru cumpărători sunt asemănătoare cu cele pe care le întâmpină comerciantul. Ele fac referire în principal la aceleași probleme: lipsa experienței cu produsul, neîncrederea în calitatea produsului comandat și în faptul că acesta se vă potrivi specificațiilor, nesiguranța datelor personale și lipsa unei relații sau a suportului din partea echipei customer care. În România, 1 din 10 produse comandate online sunt returnate din cauza mărimii greșite sau a specificațiilor care nu se potrivesc, conform studiilor.

Concluzii prinvind avantajele și dezavantajele comerțului electronic

Ca orice  business, comerțul online are  avantaje și dezavantaje. Ce poți face tu din postura de antreprenor pentru a maximiza avantajele și pentru a elimina dezavantajele este să gândeșți de la început o strategie clară, o serie de proceduri și reguli de lansare a afacerii și să-ți gândești pas cu pas extinderea afacerii în online, așa încât să minimizezi riscurile cât de mult posibil.

Abonează-te la newsletter